Nieuws

Antwerpen krijgt tegen 2024 dan toch fietsbrug over Schelde

08/12/2020

Even lag een tunnel op de tafel, maar uiteindelijk zal het dan toch een hefbrug voor voetgangers en fietsers worden die rechter- en linkeroever van de Schelde zal verbinden. Stad Antwerpen en Vlaanderen bereikten maandag hierover een beslissing. De brug zou ten vroegste in 2024 er moeten liggen. De geschatte kostprijs bedraagt iets minder dan 200 miljoen euro.

Een studie door onder meer studie- en bouwkundig bureau SBE en door OMGEVING bekeek verschillende alternatieven en varianten, zowel een zink- en geboorde tunnel als een brug.

Uit de studie blijkt nu dat een brug over de Schelde verkeerstechnisch, nautisch en financieel haalbaar is en dus de meest interessante keuze is. Ze komt honderd meter naast de Kennedytunnel stroomopwaarts. De brug gaat aan één zijde open om grotere schepen door te laten. De gekozen brug zal een doorvaarthoogte van 11,05 meter hebben. Dat is drie meter hoger dan het eerste concept. Dat betekent volgens Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) dat de meeste schepen er vlot onder kunnen varen.

“Als de brug toch openstaat voor grotere schepen, dan zal dat gemiddeld 31 minuten zijn en dit 2,5 keer per dag of 1,5 uur per dag”, zegt Kennis. “Tijdens de spitsuren zal de brug voor 90% van de tijd beschikbaar zijn. We verwachten dat we de wachttijd nog kunnen inkorten. De fietsers en voetgangers gaan we tijdig waarschuwen zodat ze hun verplaatsing kunnen plannen. De hellingsgraad zal maximum 3% zijn.”

Op rechteroever zal de fietsbrug aantakken op de fietspaden langs de Scheldekaaien, het Singel- en Ringfietspad en de Fietsostrade F13 Boom-Antwerpen. Op linkeroever sluit de brug dan weer aan op de fietsnetwerken in het Waasland en de F4, de Fietsostrade van Antwerpen over Beveren, Sint-Niklaas en Lokeren naar Gent.

“De brug zal een grote bijdrage leveren aan de modal shift voor Antwerpen”, zegt Kennis. “Samen met de fietserstunnel, die aangelegd wordt in de nieuwe Scheldetunnel tussen het Sint-Annabos en het Noordkasteel, maakt ze de ‘fietsring’ rond de stad compleet. Ook de bestaande capaciteitsproblemen voor het verwerken van fietsverkeer via de Sint-Annatunnel en de Kennedytunnel moeten dankzij de brug tot het verleden behoren.”

Landmark voor Antwerpen

Met het uiteindelijke ontwerp moet de brug een landmark zijn voor de stad. “Deze brug is voor de Antwerpenaar ook van enorme emotionele waarde”, zegt Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA). “We verwezenlijken de droom van vele Sinjoren.”

Uit het studiewerk blijkt tevens dat het gebruiksgemak voor fietsers en voetgangers van een brug hoger ligt dan van een tunnel. Zo wordt fietsen en wandelen over een brug als veel veiliger en aangenamer ervaren dan door een tunnel.

“Op die manier willen we nog meer mensen overtuigen om de (deel-)fiets te nemen”, zegt Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van Mobiliteit. “Zo kunnen we extra inzetten op een modal shift of 50% van de verplaatsingen die gebeuren via een duurzaam vervoersmiddel.”

Het mogelijke oponthoud door scheepvaartverkeer blijkt volgens die studie op een aanvaardbaar niveau te liggen. “Deze problematiek valt voor een groot stuk op te lossen door goede afspraken te maken in het beheer van de brug, (digitale) informatie te voorzien voor gebruikers, en stroomopwaarts en stroomafwaarts faciliteiten aan te brengen voor de scheepvaart”, zegt Peeters. “Doordat we kiezen voor de hogere variant van de brug wordt de doorvaart voor binnenscheepvaart niet gestremd en zal de brug slechts een beperkt aantal keer moeten openen voor opwaartse maritieme vaart.”

Bron: gva.be

Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elke reproductie dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publish.be

Terug